5 tips voor een vitale werkvloer

28-03-2022
5 tips voor een vitale werkvloer

Bron: Redactie

Wist je dat een werkomgeving direct invloed heeft op de gezonde keuzes die medewerkers maken? Maak gezonde keuzes op de werkvloer dus gemakkelijker en aantrekkelijk! Om je hierbij op weg te helpen, hebben wij vijf tips op een rijtje gezet.

1. Zorg voor een goede werkplek
Wist je dat fulltime medewerkers met een kantoorbaan gemiddeld 10,4 uur per dag zitten? De werkhouding van medewerkers is dus heel erg belangrijk om gezondheidsklachten te voorkomen. Zorg dat bureaus en bureaustoelen goed afgesteld staan en plaats computerschermen op ooghoogte door ze op een verhoging te zetten. Ook het afwisselen van de werkhouding is belangrijk. Dit kan je stimuleren door bijvoorbeeld een sta-zit bureau aan te schaffen. Door regelmatig je houding te veranderen worden je hersenen geactiveerd, het zorgt dus ook gelijk voor een frisse blik!

2. Creëer een gezonde werkomgeving 
Wist jij dat je naast een ergonomische werkplek nog veel meer kunt doen? Volgens de Arbowet zijn werkgevers zelfs verplicht om een gezonde werkomgeving te creëren. Denk bijvoorbeeld eens aan planten, hoe groen is jullie kantoor? Planten hebben een positieve invloed op het functioneren van medewerkers. Ze zorgen niet alleen voor gezelligheid, maar ook voor meer zuurstof en verhogen de creativiteit en productiviteit. Ook voldoende lichtinval is belangrijk. Probeer zo veel mogelijk van natuurlijk licht te profiteren. Een donkere werkruimte? Zorg dan voor voldoende kunstlicht of een frisse kleur op de muur.

3. Maak gezonde voeding aantrekkelijker 
Een belangrijk onderdeel van gezond leven is goede voeding. Met een paar simpele veranderingen kan jij gezonde voedingskeuzes op de werkvloer aantrekkelijker maken. Zet in elke werkruimte een fruitschaal neer, zorg bij de lunch voor voldoende snackgroente en zet een kan water weg tijdens een overleg. Hierdoor stuur jij je medewerkers heel eenvoudig de goede richting in.

4. Stimuleer voldoende beweging
Beweging is dé succesfactor van een gezond leven én een gezond bedrijf. Door te bewegen verlagen stressgevoelens en wordt de kans op een burn-out lager. Het maakt medewerkers mentaal én fysiek gezonder. Meer bewegen lijkt soms lastig met een drukke agenda, maar de dagelijkse routine is eenvoudig aan te passen. Stimuleer collega’s om vaker met de fiets naar het werk te komen door bijvoorbeeld een fietsplan aan te bieden. Of wat denk je van een desk-bike? Zo trappen medewerkers letterlijk door hun mailbox heen. Ook wandelen tijdens een overleg, pauze of telefoontje is een goede optie, dat komt de creativiteit ook ten goede. Een win-win situatie!

5. Besteed aandacht aan mentale gezondheid
Ongeveer 1 op de 3 medewerkers heeft last van werkdruk. Een te hoge werkdruk kan leiden tot werkstress en zelfs tot een burn-out. Vergeet dus niet om aandacht te besteden aan de mentale gezondheid van je collega’s. Probeer te achterhalen waar collega’s energie van krijgen en bied voldoende ruimte voor ontspanning. Door flexibele werktijden aan te bieden kunnen medewerkers werk en privé beter op elkaar aan laten sluiten waardoor de werkdruk verlaagd wordt. Ook het laten meedenken over de werkinhoud kan helpen. Het is vooral belangrijk om het gesprek aan te gaan, zodat je signalen van werkdruk op tijd kunt opmerken én kan voorkomen.

Met de bovenstaande tips gaat het je vast lukken om gezondheid op de werkvloer te bevorderen. Wil je meer handige tips voor het doorvoeren van amplitie in jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op via contact@amplioverzuimexperts.nl of bel naar 078 – 220 00 15.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als je verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goed vindt. Meer weten? Lees dan ons privacyreglement.